28. april 2017

Nå vet jeg hva som blir årets utfordring

Jeg har visst nevnt det flere ganger tidligere, at jeg gjerne vil utfordre meg litt hvert år ved å prøve meg på noe nytt. Noe som frister litt, som jeg tror jeg kan fikse om jeg bare får sjansen, men som krever et lite initiativ eller dytt for at jeg skal komme i gang. Det må gjerne være utenfor komfortsonen min, uten at det er et must. Målet kan godt være selve opplevelsen og erfaringen, mer enn det å gjøre suksess. Jeg har mange sånne prosjekter på blokka, og heldigvis er jeg fullt klar over at det ikke nytter å gyve løs på alle prosjektene samtidig. Nei, da går det nok bedre om jeg konsentrerer meg om én større utfordring hvert år.

Og én måte å få fortgang i alle disse mulighetene, er å slenge ut et slags agn, åpne for at noe faktisk kan skje. Jeg kan selvfølgelig pushe litt mer enn bare å vente, men ofte skjer det uventede ting som viser vei, og da er det gjerne nok å gripe anledningen for å komme videre. Litt naivitet, litt sjansespill, og null respekt for Janteloven. Jeg trenger ikke å stemme ned muligheten før den er reeell. Og, det hjelper å tro at jeg kan få til det meste, ikke sant?

Jeg nevnte også at jeg kan tenke meg å prøve meg som stemmeskuespiller/dubber, så nylig kontaktet jeg et lydstudio som arrangerer kurs i nettopp dette. Jeg fikk masse info om kurset, men det var ikke flere ledige plasser på vårens kurskvelder. Det blir flere kurs til høsten, men det er så lenge til at jeg ikke vil melde meg på ganske ennå - ikke vet jeg hvilke datoer som passer best heller - for hvordan vil egentlig høsten min se ut i år? Det visste jeg fint lite om, helt til det ganske nylig kom en lett sjokkerende mulighet!

For - jeg søkte også om å være statist ved en stor oppsetning ved en av hovedstadens største teaterscener. Og gjett hva - jeg fikk nylig vite at nettopp det skal jeg! Jeg som aldri har stått på en skikkelig teaterscene før, og jeg har vel heller ikke tenkt at det er et så stort ønske at jeg vil jobbe hardt for å få det til. Jeg er nemlig ikke spesielt glad i oppmerksomhet, og tanken på et stort publikum som hele tiden stirrer på scenen, er ikke akkurat noe som gir meg roen. Men kanskje blir det ikke så ille? Jeg vet jo ikke helt hvordan det kjennes, for jeg har aldri prøvd! Dessuten - stjernene tar nok støyten uansett hvilket fortegn det måtte bli.

Denne oppsetningen er rimelig stor med en lang prøveperiode, og deretter forestillinger i nesten fire måneder, før det faktisk kan bli enda noen måneder med forestillinger hvis det ennå finnes publikum. Jeg har ikke lyst til å røpe hvilken forestilling det gjelder, eller hvilket teater som blir mitt nesten-daglige arbeidssted det kommende halvåret, det får jeg heller komme tilbake til. Men spennende blir det! Som statist skal jeg ikke ha egne replikker, men teaterstatister har jo bevegelser og tilstedeværelse for å gjøre det lettere for publikum å leve seg inn i handlingen. Hvis det funker, vel og merke. For det synes jo veldig godt om en eneste statist er dårlig eller ikke følger med. Hm. Det blir så mange prøver at jeg finner nok ut av det. Og i motsetning til det å være statist på film, slipper jeg ihvertfall å tenke på hva jeg skal ha med meg av egne klær, for det blir naturligvis fullt kostyme selv om jeg ikke skal stå helt framme på scenen (tror jeg da...).

Altså blir det neppe tid til noe dubbe-kurs i høst, men nå har jeg jo uansett fått en stor utfordring i 2017, så da kan lydstudioet få vente til neste år - hvis det ikke dukker opp enda noe nytt, nesten helt av seg selv :)

Kunne du tenke deg å stå på en teaterscene - eller kanskje du allerede har litt erfaring?

2 kommentarer:

  1. Hei! Du verden, det må jeg si! Gratulerer så mye for at du kom med på dette! Det hørtes veldig spennende ut! Jeg skjønner godt at du ikke vil gå i detalj ennå. Det er jo ganske ferskt, dessuten må du jo ha noe spennende å skrive om senere også! Men du får holde oss leserne orientert sånn etter hvert da, så vi får fulgt med på hva som skjer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette! Ja, dette kom egentlig litt brått på, og tvinger meg muligens til å droppe mye annet framover. Bl.a. spøker det for vinterens skrivereise, den kan i alle fall ikke bli på 3 uker. Forestillingen har premiere til høsten, og er allerede utsolgt ;) Jeg skal så klart fortelle mer når jeg vet litt mer om dette. Har muligens en annen spennende jobb på gang også, jeg får en veldig spennende sommer!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]