25. august 2016

Stålsetter meg for tøffe tider

Det er torsdag igjen og tid for noen sukk fra min rare hverdag. Etter at jeg sa fra meg gamlejobben er det blitt blodig alvor å sitte her på hjemmekontor uten inntekter. Dette er ikke lenger en forbigående lek, et eksperiment, men selve fortsettelsen av livet mitt. Så lenge som jeg bare greier, Og akkurat det blir fokuset mitt framover, å holde ut lengst mulig.

Bare uker etter at jeg sa fra meg jobben ser det ut til at jeg får det trangere enn jeg regnet med. Det er først og fremst Englegrisen som har sviktet. Aksjemarkedet går trått og det blir stadig mindre å hente i utbytter. Dette påvirker likviditeten min i langt større grad enn jeg trodde. Jeg bør vel heller være fornøyd med at modellen min i alle fall fungerte greit i nesten to år før det nå ser ut til å stoppe helt opp.

Det hjelper heller ikke at det har vært en rolig sommer på statistfronten - TV- og filmbransjen har rett og slett hatt ferie. Jeg tjener jo ikke store summer som statist, men det har lenge gitt kjærkomne drypp av likviditet. Siden lønn for sånne oppdrag gjerne utbetales måneden etter opptaksdato, blir det lenge til jeg får noe inn på konto, selv om aktiviteten tar seg opp framover. I går hadde jeg en reklamejobb igjen, men noe mer er ikke på trappene foreløpig.

Jeg ville nok blitt skikkelig skuffet hvis jeg må søke meg vanlig jobb igjen allerede før det er gått et år. Og så har det altså gått mindre enn en måned fra jeg sa opp, og jeg ser allerede at jeg må ha mye flaks for at det skal gå rundt framover. Det detaljerte budsjettet mitt avslører at det faktisk kan ordne seg med et skrik. Hvis jeg passer enda bedre på, kan det hende at jeg har en hundrelapp eller noe sånn å gå på...

Det er allerede fem dager siden sist jeg handlet inn mat. Da fylte jeg minifryseren med tilbudsvarer som skal rekke ut august. Jeg kan ikke ta meg råd til å handle stort mer før i september, og det sier jeg altså mens det er nesten en uke igjen - haha. Jeg trenger sannsynligvis bare noen grønnsaker og kanskje litt pålegg, så det trenger ikke å koste stort, men det aller beste er hvis jeg kan droppe det også...

Nå sitter jeg ikke akkurat avmagret i et hjørne av kjøkkenet og sulter. Jeg har også handlet inn litt ekstra av smarte spareblussvarer tidligere i sommer, så det finnes forhåpentligvis et lite lager i både frys, skap og skuffer. Det kan vel bli litt rare måltider de siste dagene, type fiskekaker med ris og surkål - ikke verre enn det. Forrige helg tok jeg meg dessuten også råd til en tur på byen med en kamerat som jeg ikke ser for ofte, jeg skulle nok heller ha spart de pengene, men vennskap må også prioriteres. Han jeg møtte vet ikke at han er modell for en av karakterene i «vitenskapsromanen» min, men i løpet av en hyggelig lørdagskveld fikk jeg flere ideer til hvordan den karakteren kan utvikles videre. Dessuten pratet vi indirekte om de temaene som boken belyser. Mer om manuset jeg jobber med snart, kanskje allerede til helgen.

Ha en fin ukeslutt, snart er det fredag igjen! Kanskje jeg kan skeie ut i helgen med en rute kokesjokolade... :)

4 kommentarer:

  1. Jeg håper for din del at pengene begynner å sildre inn snart! Har du penger til bensin eller billett, så kan jeg anbefale en tur i marka for å plukke bær. Det er enda masse blåbær (i alle fall herover) og tyttebæra er øyeblikkelig takandes. Men poenget er vel at du er nødt til å bruke tida til inntektsgivende aktiviteter. Selge bæra, kanskje? ;-)
    Spøk til side: Håper du får litt penger inn snart, det vil jo bidra til at du føler deg tryggere og kan samle deg om skriving og alt det andre du sysler med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi! Ja, takk for kommentar, ser at det ble et litt mer "stakkars meg" innlegg, enn det var tenkt som. Jeg er ved godt mot fortsatt, men er litt usikker på hvor lenge det kan vare. Jo, jeg må bruke mer tid på det som gir inntekter, helt klart. Det kommer bl.a. uventede kostnader i feriehuset om ikke lenge, vet ikke helt hvordan jeg skal løse det. Oi, blåbær ennå? Her i marka er det som er igjen av bær mistet litt piffen, tenkte faktisk at det toget er gått.

      Slett
  2. Hei!
    Flott at du hadde en reklamejobb ja, men statistopplegget høres jo spennende ut, når får du vite om de kanskje trenger deg til noe igjen? Skjønner at det er litt vanskelige tider, håper at det snur snart. Jeg er redd jeg ikke har så veldig mange gode ideer akkurat nå, men skal si fra om jeg kommer på noe...

    For øvrig synes jeg du skal gi kameraten din et hint om at han har sin rolle i romanen - han synes sikkert at det bare er moro, eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette! Jo, det er spennende med statistjobbing, men synd at det ennå er sommerstille. Eller kanskje jeg har blitt brukt opp for i år? Jeg søker på nye oppdrag nesten hver dag, så det skjer kanskje noe snart, bare litt dumt å ikke vite. Det er ikke noe fast opplegg sånn at jeg vet noe mer enn et par dager fram om gangen.
      Det med at kameraten er i romanen, blir nok en hemmelighet. Han er bare modell for karakteren, uten at alt er helt likt, og det er ikke noe fra vårt vennskap eller hans liv som stemmer, og ikke tror jeg at det nødvendigvis er hyggelig heller, hehe. Han det gjelder er veldig hyggelg altså, men karaktern i manus trenger jo ikke å være det.. ;)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]