2. juni 2016

Novellekrydder

Det er allerede juni, og jeg innleder sommermåneden her i feriehuset. Jeg har riktignok ikke ferie, bortsett fra at det blir mye mer frisk luft og fysiske uteaktiviteter enn jeg er vant med i Oslo. Ellers har jeg fulle arbeidsdager - enkelte dager riktignok i rykk og napp, men altså hodet fullt av plott og skriveoppgaver det meste av døgnet.

Da jeg skrev at jeg må produsere hele fem noveller for ukebladene innen medio juni, hørtes det kanskje ut som om jeg har tenkt å selge så mange, eller at jeg har en slags avtale om å levere et visst antall. Men det er nok ikke tilfellet. Jeg er akkurat like spent når jeg sender fra meg en novelle nå, som da jeg var helt fersk for ett år siden. Bortsett fra at svarene alltid er hyggelige, vet jeg aldri om det blir et ja eller nei.

Jeg har ikke solgt en eneste novelle siden i mars/april, derfor er målet mitt nå å selge tre tekster i juni. Jeg jobber nemlig med novellene i tidsbolker, for da kan jeg holde på med helt andre ting mellom disse øktene. Når jeg har bestemt meg for å sende fra meg fem tekster, er det fordi jeg må ha litt å gå på. Selv om jeg har hatt ganske mange salg, budsjetterer jeg med å få omtrent like mange nei som ja. Skal jeg selge tre må jeg altså sende fra meg minst fem.

Jeg har mye jobb igjen før jeg når målet mitt for juni. Hittil har jeg skrevet to noveller i løpet av dette oppholdet i feriehuset. Begge må jeg jobbe litt mer med, men plott, handling og lengde er nokså greit. Når jeg returnerer til Oslo skal jeg ta noen runder med småflikking, og det er da novellekrydderet kommer inn i bildet. På de siste gjennomgangene krydrer jeg nemlig tekstene med detaljer rundt karakterenes utseende, handlinger og omgivelser. Sånne krydderier gir ofte en rikere leseropplevelse, men er også lett å glemme fordi det jo sjelden påvirker handlingen direkte.

Og så må jeg selvsagt være litt forsiktig sånn at tekstene ikke blir altfor sterkt krydret! Alt som kan gjøre noe bedre, kan nemlig også ha motsatt virkning hvis det blir for mye. Derfor blir det heller til at jeg skriver om de setningene som allerede finnes, istedet for å pøse på med mer. Det kan være spennende for forfatteren å studere hvordan offeret beveger seg, hvor seigt ganglaget er hos morderen, og om håret faller ned i ansiktet eller ei når etterforskeren bøyer seg over liket. Lukt, lys og lyd kan også forsterke stemningen. Det gir en god følelse når krydderblandingen virker, men det er ikke dermed sagt at jeg er sikret salg.

Nå må jeg skrive minst enda en novelle i tillegg til de to. Jeg har også noen tekster liggende som ikke er helt ferdige eller som jeg ga opp, men som kanskje ved noen omskrivinger kan bli til noe fint. Jeg har heldigvis noen vage ideer som skal få vokse litt mens jeg luker i hagen i ettermiddag.

Ønsker deg en fin ukeslutt!

2 kommentarer:

  1. Hei! Hyggelig å høre om krydderet i tilværelsen din for tiden :-) Helt klart at historiene trenger krydder, og jeg synes du beskrev det godt her. Riktig krydret fremstår gjerne fortellingen som mer levende og interessant. Stå på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Skriving har mange hyggelige modus, men krydringen er kanskje den artigste :) God helg!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]