9. juni 2016

Jul i juni

Helt siden mai har jeg hintet litt om jul på helt feil tid av året. Jeg hadde jo tenkt å komme tilbake til dette for lenge siden, men så ble det ikke sånn. Sommeren kom i veien.

Som du kanskje gjetter handler det om å skrive tekster med juleinnhold mens det utenfor vinduet er en fantastisk sommerdag: Solen skinner, folk koser seg i parkene og på stranden, forsommerens blomsterknopper brister, og småfugl kvitrer overalt. Da kjennes det litt pussig å ta på seg nisseluen og spille julemusikk her på hjemmekontoret. Ikke helt lett å sette seg i en helt annen stemning, og særlig ikke når sommeren jo akkurat har kommet og jeg mye heller vil være i sommermodus. Hadde det ennå regnet og vært kaldt, men nei.

Nå er jo noe av forfatterens oppgave nettopp å sette seg inn i stemninger som krever litt omstilling og fantasi. Og jul i juni bør vel ikke være så mye vanskeligere enn å tenke seg en reise til et annet sted, et fremmed land. Eller å fantasere seg inn i livet til en drapsmann, når jeg selv sitter trygt i vedfyrt feriehus med hjemmebakst attåt laptopen. Fantasi eller virkelighetsflukt, det handler om å forestille seg noe på en så troverdig måte at også leseren kan fjerne seg fra sin hverdag.

Forskjellen er bare at når julenovellene trykkes er leseren allerede i julemodus, og trenger ikke å innbille seg noe som helst. Kanskje leseren istedet tenker: «Denne julenovellen var litt rar, det er jo nesen som om den har litt junistemning i seg...».

Jeg kunne jo egentlig ha skrevet helt ordinære noveller hvor jeg bare legger inn noen hint om jul i beskrivelsene, men det frister selvsagt å skrive noe som ikke kan trykkes ellers i året. Å utnytte julen. Komme på den gode julefortellingen, eller knytte plottet opp til kjente og kjære elementer fra desemberhøytiden. Jeg trodde det skulle bli mye lettere enn det faktisk er. Julemusikken hjelper ikke et (snø-)fnugg.

Bladene trenger tekstene nå hvis jeg skal ha noe håp om å selge julestoff. Jeg begynte nok å tenke jul allerede tidlig i mai, men så langt er bare én fortelling så godt som i boks - den mangler bare litt novellekrydder. Hvis jeg ikke greier nummer to innen søndag, må jeg nok bare la det være med den ene, for typisk nok har jeg fått mange ideer til alt annet enn jul. Sånn er det vel bare, og jeg skal heller ikke klage, for litt fruktbart er det jo når ideene kommer seilende.

God jul juni!

2 kommentarer:

  1. Hei! Ha ha, så det var juletekst du arbeidet med ja, skjønte jo nesten at det var noe :-) Det hørtes jo veldig kjent ut, jeg var jo redaktør for julebok og skrev egne juletekster også hele året en periode, og da det endelig ble jul var jeg nesten litt sliten... Pass på at du ikke bruker opp julen :-) Ta pauser og gjør sommer-ting også! Jeg skrev forresten også en julefortelling for barn for et barneblad for noen år siden, og da satt jeg hele sommerferien og skrev om akebakker, juletrær, julenisser og julegaver. Men det var en utrolig artig og helt spesiell opplevelse! Stå på! Jeg er glad i julen og vil veldig gjerne lese, så gi gjerne et hint når og hvor juletekstene(e) blir utgitt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja jeg visste jo at du hadde erfaring med dette :) Det vanskeligere enn jeg trodde, ble litt verrasket over det. Kanskje jeg burde ha bakt noen julekaker også...
      I går løsnet det imidlertid litt - sånn på den uventede, gode måten. I løpet av ett minutt hadde en ny juleidé med nesten fullt plott ramlet ned i hodet mitt, helt av seg selv. Så dro jeg ut i parken for å gruble lutt på ideen, og i dag skal jeg skrive. Vet ikke om jeg blir fornøyd ennå, for det blir jo alltid justeringer mens man skriver. Fin fredag!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]