11. juni 2015

Nå legges listen høyere!

Forrige uke fortalte jeg at jeg ville pønske ut ett litt større skriveprosjekt som jeg skal jobbe med framover, ikke minst i sommer. Bedre å fokusere på færre oppgaver når jeg reiser endel til og fra.

Nå har jeg tenkt i en uke. Jeg har riktignok ikke hatt så mye tid til å tygge på de ideene jeg har liggende, men jeg har skjønt at jeg godt kan våge å legge listen litt høyere. Nå vet jeg at jeg kan selge en novelle en gang i blant. Hittil har jeg solgt fem, så jeg bør vel greie noen til. Så nå vil jeg presse meg selv litt framover!

Planen er tredelt:

* Fokus blir å skrive en ukebladroman! Haha, jeg vet jo ikke engang om ukebladene tar inn romaner fra ukjente, men jeg vil uansett forsøke. Jeg ser at jeg må tenke litt annerledes enn når jeg skriver noveller, men om den ikke blir publisert, kan jeg kanskje bruke deler av den til et par noveller.
Mål: Ferdig innen 31. august, forhåpentligvis med avtale om publisering. :)

* Leke litt med ideer, notater og plot for den novellesamlingen jeg nevnte i forrige innlegg. Det blir flere selvstendige fortellinger, men hvor karakterene har en del til felles, og hvor større spørsmål besvares underveis. Mer om dette prosjektet senere.
Mål: Plott og karakterer skal være rimelig klart innen 30. november - altså et koseprosjekt hvor jeg nok trenger noen delmål.

* Skrive noen flere noveller, både krim og relasjon.
Mål: Selge ca en novelle pr måned.

Hehe, jeg skal også gjøre andre ting når jeg er i Oslo, så jeg er litt spent på om tiden strekker til, men det er uansett bra med en tidsplan, eller hva?

6 kommentarer:

  1. Heisan! Dette høres veldig spennende ut! Legge listen høyere ja... Dette gleder jeg meg til å følge med på! Ettersom du allerede har fått solgt noen noveller og dermed ser at det fungerer, skjønner jeg godt at du har lyst til å utfordre deg selv!

    Jeg legger merke til at du gjør akkurat den motsatte av det jeg gjør; Jeg tør ofte ikke å fortelle om prosjektene mine før de er fullført eller godt påbegynt! Men du forteller om planene. He he. Jeg tror begge deler er riktig, man må gjøre det man føler seg komfortabel med.

    Ser ellers at jeg fikk inn et anonymt svar fra deg i stad ja, altså det sto at den var fra Anonym, og ikke fra Hr. Kreatur, men den siste gangen du prøvde ble det riktig. Ser at Blogger har en del problemer, jeg har sendt dem flere feilmeldinger. Vet ikke om kommentarer er et problem hos meg, det vil vise seg, men hos meg er det selve bloggrollen, etter som bloggen ikke laster opp nye innlegg til følgerne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, det blir jo en litt drøy utfordring, kanskje, ikke minst tidsmessig, men jeg må ha litt press og uten noen planer blir det jo fort til at sommermånedene suser avgårde uten at noe særlig blir gjort.

      Jeg tenker at hvis jeg deler litt av planene her på bloggen, så forplikter det litt. Hvis jeg ikke forteller noen om hva jeg skal gjøre, er jeg dessverre så ustrukturert at det kansskje ikke blir gjort stort. Det gjelder særlig med oppgaver som er helt nye og selvpålagte, så klart. Uten deadline tar ting lett mer tid.

      Slett
  2. Spennende!
    Hvis du trenger målene for en ukebladroman, så har jeg fått dem en gang, det er ganske små romaner, viste det seg, som passer i ukeblad som føljetonger.
    Jeg har skrevet to, men ser at formen blir litt trang for min del, jeg liker å jobbe på ganske store lerret, og helst uten spesielle planer eller rammer.
    Imponerende at du har fått inn 5 noveller, synes jeg - veldig bra jobba!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for det. 5 er bra, er fornøyd med det, men så har det jo tatt litt tid også, og flere har blitt avvist av ett blad, men blitt kjøpt av et annet. Spennende at du har skrevet to romaner, jo jeg ser jo at de nok føølger et litt sært format, men tror det er rom for å leke mer innen det formatet, enn ukebladnovelleformatet. Uansett kan det bli artig å prøve. Ser at det selvsaggt krever litt mer, men samtidig gleder jeg meg til å skrive littt lengre. Skal blogge litt mer om dette snart. Målene kan du jo blogge om, hvis du vil? Ellers tar jeg en dialog med et av bladene.

      Slett
    2. Hei igjen - jeg skriver målene her, kommer ikke til å blogge om ukebladstuntene mine, tror jeg... Romanene kan være fra 2 (kortroman) til 8 kapitler. Hvert kapittel bør ikke være mer enn 3200 ord, 270 linjer.
      Jeg skrev to romaner på 8 kapitler og følte at det ikke var plass til noe som helst annet enn ytre handling. Så liker jeg ikke å telle ord og linjer, heller. Ble bare å skrive for skuffen, uansett, den ene ble prøvd på ett ukeblad, og det var nei-takk, den andre fikk jeg aldri ordentlig svar om, for det var ei som sluttet og hun som overtok sluttet vel hun også, for jeg fikk ikke svar. Men det var nok neitakk, der også - det pleier å være det ;-)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]