28. mai 2015

Min plutselige nettbutikk

I et tidligere innlegg fortalte jeg litt om hvilke aktiviteter jeg håper å hente noen inntekter fra nå i permisjonen. Strategien er å tjene lite fra mange ulike prosjekter, og hvis jeg greier å få til litt volum her og der, vil sånne småinntekter faktisk hjelpe godt.

Nå i mai har jeg jobbet litt med en slags nettbutikk hvor jeg prøver å lage design for trykk på diverse produkter som f.eks. t-skjorter og krus. Jeg har foreløpig drøyt 200 produkter i KreaturShop hos zazzle, og selv om jeg nok ikke helt har skjønt hvordan det bør organiseres, er det morsomt å designe litt. De sier at det kan ta mange måneder før man har sitt første salg, så foreløpig fokuserer jeg på å produsere, og så får jeg heller tenke mer på markedsføring senere.

Opplegget som jeg har valgt er mest rettet mot det amerikanske markedet, så du finner nok ikke så mye med norsk tekst etc, men kanskje du har lyst til å ta en kikk likevel.

Det gjenstår å finne ut om dette er en god løsning eller ei. Foreløpig mål er bare å selge et par produkter pr måned, og da tjener jeg kanskje en tier pr måned. Altså ingen gullgruve, men sannsynligvis er det lettere å vokse når man først har solgt litt. Etter hvert må jeg vurdere om det er verdt å satse på, og jeg skal nok nevne butikkeerfaringene i rapportene her på bloggen.

Uansett utfall - det er artig å være litt kreativ innimellom. Det er en grei måte å slippe løs noen ideer etc, og så tar det jo ikke mer tid å lage et nytt produkt enn at jeg kan se det som et avbrekk fra andre gjøremål. Hvis det blir salg ordner zazzle med både trykking og utsending, det er derfor jeg bare får noen små prosenter. Men man kan jo bli rik av små inntekter også, bare man selger til mange nok :)

Ha en fin torsdag!

2 kommentarer:

  1. Hei! Du verden, så tøft! Så det er dette du har syslet med i det siste! Veldig spennende prosjekt, da! Jeg var innom og tittet. Veldig mye spennende du hadde der! Men jeg misforsto litt tror jeg, tenkte at du hadde laget en nettbutikk med ting som det skulle stå Hr. Kreatur på, hehe... Men det kan du jo gjøre når du er blitt en kjent forfatter:-) He he. Jeg hadde faktisk en liknende tanke en gang, jeg begynte å lage nettside og noen suvenirforslag ang. romanfigurene som jeg skriver om i et av bokprosjektene mine. Nettsiden eksisterer egentlig enda, men jeg lukket den for et par år siden fordi jeg valgte å satse på det andre bokprosjektet en stund. Men jeg tror aldri det var tanken å selge produktene, men ha dem som premie.

    Jeg er spent på utviklingen av prosjektet ditt, gleder meg til å høre mer om det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, takk for at du tittet innom :) Jo, siden butikken heter KreaturShop, er det ikke så rart om du forventet Hr. Kreatur-effekter. Og selv om butikknavnet ble sånn mest fordi jeg jo måtte registrere et navn, så var planen å gjøre noe mer ut av ku-temaet. Det blir nok ikke koblet direkte opp mot blogg og skriverier, men kanskje jeg bruker noen illustrasjoner og tema herfra.
      Sommerlig hilsen fra feriehuset!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]